Archive for February 1, 2010

جوجو و زمردة (14)

ذهبت “زمردة” لتجلس بجوار شقيقها “جوجو” أثناء ممارسته للصيد لتخبره بأنها أشتاقت لأن تقوم برحلة كالتى تقرأها فى الكتب.
– مشتاقة إنى أعيش جو مغامرة والذهاب لمكان لم أذهبه من قبل ولو حتى كنت ذهبت إليه من خلال قراءتى للكتب للمختلفة.
– وأنا كمان عايز أغير جو.
– طيب نروح فين؟
– وبعد تفكير: إمممم .. إيه رأيك لو نذهب للواحات.
– الله فكرة حلوة أوى.. صحراء وأعشاب وبحيرات وهنعيش فى خيمة.
– خيمة إيه اللى هنعيش فيها! لأ إحنا هيبقى معانا عربية جامدة ومتينة هنروح بيها وهننام فيها كمان.
– ياسلام كل ده عشان ماتعملش خيمة! أمال هتبقى فين المتعة والمغامرة؟.
– أنا أعرف فين المصلحة أكتر منك ..كده أمان أكتر.
– تفتكر أن هناك هيبقى فيه حيوانات مفترسة أو زواحف سامة مثلاً؟.
– يابنتى دى صحراء يعنى تخيلى كل ماهو مؤذى من أول الذباب إلى الضباع.
– كويس أنك نبهتنى كده هاخد معايا مبيد حشرى قوى.
– أنا بقى هاخد معايا مجموعة سيديهات أغانى.
– أنا مش موافقة كده مابقاش جو رحلات لو كان لازم يعنى تسمع أغانى يبقى أنا اللى هغنى. زى ما بنعمل فى رحلات المدرسة.
– وعلى إيه بلاش أغانى خالص.
-هناخد عصاير كتير وكمان شيبسى حجم عائلى وشوكلاتة وبسكويت.
– إحنا هنقضيها كده ولا إيه؟.
– لأ طبعا ماهو هيكون معانا أساسى ساندوتشات وكولمان مياه ساقعة وترمس شاى بالنعناع.
بس هو احنا مش هننزل من العربية خالص ولا إيه؟.
– لو وجدنا مكان آمان أكيد هننزل بس الأكيد أننا هنام فى العربية عشان نبقى فى الأمان.
-طب افرض واحنا نايمين جه دب كبير ونام على كبوت العربية وأول مافتحت عينيك وجدته فى وجهك والفاصل بينك وبينه زجاج العربية.
– ياخبر دى تبقى حتة خضة.. وقتها هدور العربية وهنروح.
– طب والرحلة؟.
– بعد تخيلك الفظيع ده إعتبريها إتلغت.
-تمت-.
=============
دعوة للمناقشة:
ـــــــــــــــــــــــــــ
* لو تحب تذهب فى رحلة ترفيهيةالآن ولمدة يومين هتروح فين ؟.
ولو مسموح لك تاخد شخصان معاك هتختار مين؟.
وإيه أول 3 حاجات هتضعهم فى شنطة سفرك؟.