عقاب الكبير

حينما يقوم الأخ الأكبر بفعل أرعن وبناء عليه قام بتقليده شقيقة الأصغر.. ترى من منهما يجب أن يُعاقب؟.
طبعاً الكبير هو اللى المفروض يتعاقب لأنه لو اتعاقب استحالة أخوه الصغير يقلده ويعمل نفس اللى عمله .

ولو أخطأ مدير العمل وتم عقابه إستحالة أن يخطئ العمال أو يقصروا فى تأدية واجبهم.
وهكذا فعقاب الكبير يمنع خطأ الصغير فى كل الأمور.
اذا كان رب البيت بالدف ضاربا فشيمة اهل البيت كلّهم الرقص
.

ولو التزم المُدرس مثلاً بمواعيده سيجبر تلامذته أيضاً على احترام مواعيد الدروس.

فالكبير عموماً يعتبر قدوة لمن حوله يسيرون على دربه شاء أم أباء.
فإذا كنت كبيراً فاحرص على هذه المسئولية حتى لاتصغر فى عين من هو أصغر منك .
وإذا كنت كبيراً فاعلم بوجود من هو أكبر منك الذى يستطيع عقابك ووقتها ستصبح صغيراً فى أعين الجميع.

2 Comments »

  1. كلامك بجد جميل جداوماشي مع المثل المصري اللي بيقول اضرب المربوط بخاف الساييبياريت فعلا نبقي قدوة لغيرنا عشان حتي لما يقلدونا يبقو بيقلدو حاجه كويسهتحياتي

  2. Baskouta Said:

    بحب أجي هناكتاباتك كلها حلوةدمتي بخير:)


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: